B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

14 oktober 2013

Sokpoppen

Een sokpop is een extra online account aangemaakt om een bepaald doel te bereiken. Vorige week is er een netwerk ontdekt van meer dan 300 sokpoppen die tot doel hadden artikels over bedrijven te plaatsen op de Engelstalige Wikipedia (bronnen : Dailydot en Wikipedia Signpost).

Wikipedia heeft een moeilijke verhouding met bedrijven. Als je je als gebruiker registreert op Wikipedia, dan mag dit niet met een bedrijfsnaam. In de Nederlandstalige Wikipedia, die nog strikter is, mag een combinatie van een naam met een bedrijf evenmin (zoals JanBelgacom). Betaald worden om een artikel op Wikipedia te laten verschijnen is een praktijk die volgens Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia, niet toegelaten is. Indien personen konden geïdentificeerd worden als betaalde editor, dan werden ze als gebruiker verwijderd.

De negatieve houding van de Wikimedia-incrowd tegenover betaalde Wikipedia-edits heeft niet kunnen verhinderen dat er toch bedrijven ontstonden die publiek hun diensten aanboden. Het bedrijf Wiki-PR zegt naar eigen zeggen beroep te kunnen doen op 45 Wikipedia-editors en minstens één Wikipedia-admin. Het opzetten van een Wikipedia-artikel voor een bedrijf zou naar verluidt tussen 500 en 2.000 USD kosten, met bijkomende onderhoudsformule van 50 tot 99 USD per maand.


De duikboten die het werk voor Wiki-PR deden zijn dus blijkbaar ontmaskerd. De Wikipedia-artikels die ze aangemaakt hebben, worden ondertussen verwijderd. Dit is enerzijds te begrijpen, maar anderzijds indien het relevante informatie is, is het spijtig dat die artikels verwijderd worden enkel en alleen door de auteurs.

De Wikipedia-incrowd is allesbehalve opgezet met de activiteiten van Wiki-PR. Het is af te wachten welke (juridische) stappen de Wikimedia Foundation tegen dit bedrijf en deze praktijken zal ondernemen.

Related Posts with Thumbnails