B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

18 september 2013

Boete

Gisteren zag ik op Twitter een conversatie waarin aan @Wegpolitie_ANT gevraagd hoe groot  de boete is voor gebruik van een smartphone in de wagen. Het antwoord kwam vrij snel.

110 euro is een stevig bedrag, louter voor het vasthouden van een smartphone. Blijkbaar zijn er een heleboel chauffeurs die in aanmerking komen voor een dergelijke boete (54% volgens een enquête in opdracht van het VTM-magazine Telefacts).


Vermoedelijk zijn er nog voorwerpen die je niet mag vasthouden. Mag ik mijn smartphone vasthouden als ik stil sta in de file? Vermoedelijk wel, de wegcode bevat immers het volgende zinnetje

Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Het zinnetje zegt niets over het hanteren van een GPS. Mijn GPS-toestel waarschuwt mij steeds het toestel niet te gebruiken tijdens het sturen, het is mij niet bekend wat de wegcode hierover zegt. Als de smartphone in een houder bevestigd is, mag het dan wel? Als de GPS ingebouwd is, mag het dan wel? Als de GPS (of de smartphone) met spraakherkenning uitgerust is, mag ik het toestel dan met mijn stem "besturen". Mag ik mijn brillendoos vasthouden tijdens het rijden, bijvoorbeeld om mijn zonnebril op te zetten als de zon alsnog tevoorschijn komt? Personen die roken, mogen die een pakje sigaretten in de hand houden tijdens het rijden? Is het toegelaten een appel te eten achter het stuur, of een slokje te nemen van een flesje?

Er is misschien een oplossing (althans voor de overheid). Parkeerwachters kijken toe op het naleven van het betaald parkeren. Deze parkeerwachters moeten door weer en wind de straten afdwalen naar balorige chauffeurs die het niet nodig vinden te betalen. De overheid zou verkeerswachters kunnen inzetten. Te voet heeft echter geen zin. Indien in elke wagen een camera geïnstalleerd wordt, kan een verkeerswachter van achter een scherm chauffeurs goed in het oog houden. Door de realisatie van dit idee lost de overheid verschillende problemen tegelijkertijd op. Er is nieuwe werkgelegenheid, voor personen die niet noodzakelijk hoge opleiding gevolgd hebben. Er zijn bijkomende inkomsten voor de overheid (de 52% van de chauffeurs zoals bleek uit de VTM-enquête). Als de info van de camera's via real-time verbinding naar Belgacom doorgestuurd wordt, dan heeft dit overheidsbedrijf bijkomende inkomsten. Een extra voordeel is dat onze Amerikaanse vrienden over de schouder kunnen meekijken en daardoor zicht krijgen op bewegingen van "interessante" figuren. Of de chauffeurs die allerlei apparaten of andere voorwerpen bedienen tijdens het rijden, dit idee kunnen apprecieren is uiterst betwijfelbaar ...

Related Posts with Thumbnails