B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

12 juli 2013

Backup

Na een bericht over backups van de Wordpress sites van Herman wou ik ook eens nagaan hoe het met backups van dit blog zat.

Dit blog is in september 2005 gestart. Of Wordpress toen een optie was, weet ik niet meer. Ik heb toendertijd voor een kant en klaar blogplatform gekozen, een platform waarop ik andere toen bekende bloggers ook terugvond. Nadien heb ik wel eens overwogen dit blog over te zetten naar een zelf gehoste Wordpress-site. Maar op een beperkte test na (die nog ergens toegankelijk is) is het er nooit van gekomen. Ik zag op tegen de conversie, het verlies van de pagerank (en de bezoekers via Google) en de noodzaak om zelf een heleboel zaken te moeten regelen, zoals upgrades van de software en backups.

Ik ging er tot nu toe steeds van uit dat Google zelf wel backups zou nemen van de blogs gehost op blogger.com. Maar vermits Google tegenwoordig in het nieuws komt door het stopzetten van sommige diensten, leek het mij toch raadzaam zelf een backup te nemen van alle tot nu toe gepubliceerde berichten. Gelukkig biedt Google zelf een oplossing. Op de support-pages kan je een uitgebreid item vinden over het importeren en exporteren van blogs.

De info op de support-page was voldoende duidelijk. De backup was snel genomen.


Als je zelf dus ook nog een blogger.com blog hebt, kan ik je enkel aanraden af en toe een backup te nemen (een export naar een XML-formaat). Of de backup voldoende is om de blog op blogger.com of elders te reconstrueren heb ik nog niet uitgetest. Misschien is dit iets voor later deze vakantiemaanden.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Herman dailybits had op 12 juli, 2013 10:19, de volgende bedenking ...

Good thinking!

Je kan ook ineens google takeout gebruiken om al je andere Google accounts te gaan backuppen:

https://www.google.com/takeout/?pli=1

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails