B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

05 april 2013

Linkedin members in België

Af en toe krijg ik de vraag hoeveel members Linkedin in België kent. Soms wordt een dergelijke vraag door iemand op Twitter gelanceerd, waarna vaak naar dit blog verwezen wordt. Op dit blog kan je immers elke maand een mooi overzicht terugvinden, dit is de link naar de versie van april 2013.

Normaal gezien zou Linkedin dit antwoord zeer makkelijk kunnen geven, maar dat doen ze dus niet. Welke bronnen zijn er (en waren er) waarop ik mij baseer voor de Belgian social media monitor ?

Een bron die lang interessant en betrouwbaar leek, was doen alsof je een advertentie plaatste bij Linkedin via www.linkedin.com/directads. Op een bepaald punt in het proces moet je aangeven aan hoeveel Linkedin members je de advertentie wil laten zien. Dan krijg je een aantal te zien. Zojuist was dit aantal 948.309. Maar het aantal members in België ligt veel hoger! In de loop van augustus 2012 is het aantal members dat zo kan gevonden worden plots gedaald van 1,2 miljoen naar 0,87 miljoen. Alsof er plots meer dan 300.000 fake accounts zouden gevonden zijn.



Een andere bron was Zoomsphere. Van juni 2012 tot december 2012 kan je op die site het aantal Linkedin members per land zien. Sinds januari kan er geen info meer vinden over Linkedin. Waarom is mij onduidelijk. Zou er een haar in de boter gekomen zijn tusesn Linkedin en Zoomsphere?

Uiteindelijk heb ik teruggegrepen naar een eenvoudige formule. Lanceer een zoekopdracht naar Linkedin members rond Brussel (postnummer 100) zowel voor een straal van 80km en 120km en neem het gemiddelde van beide cijfers.

De onderstaande grafiek geeft de drie bronnen in de tijd weer. De rode lijn toont een plotse dip na augustus 2012. Voordien liep de lijn redelijk consistent met het gemiddelde van de zoekopdrachten van 80km en 120km. Het groene lijntje van Zoomsphere vertoonde dezelfde tendens als het gemiddelde van de zoekopdrachten van 80km en 120km.
Zolang er geen beter alternatief is, zal ik in het maandelijks overzicht het gemiddelde van de zoekopdrachten van 80km en 100km hanteren. Indien je een betere manier zou kennen, mag je mij dit steeds laten weten.

Related Posts with Thumbnails