B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

15 januari 2013

Money**

Enkele dagen terug hoorde ik op de radio reclame voor een nieuw financieel product van een grote Nederlandse bank. De stem in de reclame zei zelfs dat je een rekening via een app kon openen.

Dit wou ik toch nader bekijken. In Google Play gaf ik de naam van het product in (Money**), en met één enkele zoekopdracht kwam ik terecht op de Android app. Met een appreciatie van 3 (op basis van 8 beoordelingen) deed deze app duidelijk minder goed dan apps van sommige andere (Belgische) banken.

De dagen nadien kreeg ik plots op allerhande sites reclame voor Money** te zien. Blijkbaar zijn de algoritmes van Google al zo geoptimaliseerd dat zelfs zoektermen in Google Play opgepikt worden en als input dienen als je nadien op sites terecht komt waar Google advertenties getoond worden. Bekomt Google (en Money**) het gewenste resultaat ? Neen, ik erger mij eerder aan dergelijke reclame dan dat ik geneigd ben om er op te klikken. Bij TV-reclame hebben adverteerders hetzelfde probleem. Ik heb geen hond of kat, maar toch blijft de TV-reclame voor dierenvoeding mij niet gespaard.

Als ik dan toch van die reclame op websites vanaf wil, zou ik een adblocker in mijn browser kunnen installeren. Een andere optie is niet meer aan te loggen met mijn Google-account. Maar wie weet heeft Google daarop ook al iets gevonden, bijvoorbeeld op basis van het IP-adres. Er zal bijgevolg niet veel anders opzitten dan proberen nog meer selectief blind te worden voor reclame op websites.

Related Posts with Thumbnails