B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

11 november 2012

Philip Kotler

Vorige vrijdag was ik aanwezig op het event met Philip Kotler in het Kursaal van Oostende. Op het laatste ogenblik was Vacature zo vriendelijk mij een ticket cadeau te doen.


De afgelopen jaren was ik enkele keren te gast in het Kursaal voor de management seminars die daar door Peter Hoogland geïntroduceerd werden. De formule van het "Future of Marketing" event van afgelopen vrijdag was zeer herkenbaar, bijvoorbeeld qua aanpak van de promotie, de website, de signalisatie in Oostende, de aankleding van het Kursaal, de opzet van het event, het sound & light gebeuren ter plaatse, de catering, de goodie bag, ... De succesforrmule draait nog steeds prima. Dit bewijst ook de stevige opkomst.

Ster van de dag was Philip Kotler, volgens het pogramma "één van de meest gevraagde management autoriteiten ter wereld". Voor een 81-jarige vond ik dat hij nog prima in conditie was, om de ganse dag rond te lopen op het podium. In drie sessies gaf Philip Kotler een mooi overzicht van marketing, van historische concepten tot zijn laatste inzichtn (Marketing 3.0). De presentatie kwam bij mij soms over als een "best of", waarbij af en toe van de hak op de tak gesprongen werd. De voorbeelden die hij aanhaalde kwamen louter uit de Amerikaanse context, een context die hem ongetwijfeld zeer vertrouwd is. Bovendien waren dit vaak zeer grote bedrijven. Dit maakt dat deelnemers die op zoek waren naar Belgische (of Europese) voorbeelden, en ook van kleinere organisaties, op hun honger bleven zitten.


Het vierde deel van het programma was een panelgesprek met Philip Kotler met drie Belgische marketing-persoonlijkheden : Marc Michils, directeur Vlaamse Liga tegen Kanker / Chairman Saatchi & Saatchi, Eric Lauwers, Algemeen Directeur Benelux & Frankrijk AB InBev en Luc Suykens, Harley Procter Marketing Director Procter & Gamble. Dit panelgesprek wist mij niet te overtuigen, en anderen lieten dit ook weten via Twitter. De voorbeelden waren louter uit een B2C context van grote internationale bedrijven. Bij het verlaten van het Kursaal kregen we de obligate goodie bag, met daarin twee boeken van Philip Kotler, om toch eventjes zoet mee te zijn.

Ik vond het al bij al een interessante dag. Gezien zijn leeftijd zal Philip Kotler misschien niet te vaak meer in België te zien zijn. Tenzij Philip Kotler net zoals zijn voorbeeld Peter Drucker nog lang zal actief blijven.

Een journalist van De Tijd was ook aanwezig op het event. Zijn verslag kan je terugvinden in de M-Zine blog : Marketinggod Philip Kotler is ook maar een professor.

Related Posts with Thumbnails