B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

03 april 2012

Facebook pages van Belgische banken

Belgische banken hebben net als hun internationale collega's ook de weg naar Facebook gevonden. De Belgische grootbanken zijn ondertussen allen aanwezig op Facebook met eigen pages. Gelukkig voor personen die willen opvolgen hoe populair deze Facebook pages wel zijn, zijn er een aantal sites die je hierbij kunnen ondersteunen.

Wildfire is een aanbieder van tools voor social media marketing. Goed verstopt op hun site bieden ze de mogelijkheid aan Facebook pages met elkaar te vergelijken. Ik heb zojuist de Facebook pages van de Belgische grootbanken (BNP Paribas Fortis, ING, KBC en Belfius) met elkaar vergeleken. Het resultaat kan u hieronder bekijken (door op de afbeelding te klikken bekom je een grotere versie). Je kan ook deze link aanklikken voor een geactualiseerde versie.



Socialbakers wordt door sommigen beschouwd als dé referentie voor social media statistieken. Ze bieden Facebook statistieken aan, globaal, per land, per page, per brand, ... Voor België bieden ze op dit ogenblik 199 verschillende pages aan. Voor de combinatie van "België" en "finance" zijn er slechts 7 pages. Van KBC is geen sprake, de nieuwe page van Belfius staat er daarentegen wel bij. De Facebook pages van de banken gericht de jongeren ontbreken eveneens. Nog een bizarre vaststelling is dat de rubriek "Top Facebook page gainers in Belgium" in het midden boven de tabel niet consistent is met de info in de rechterkolom. Belfius komt bijvoorbeeld nergens voor in de rechterkant, waar het wel de snelst groeiende page is. [Ik ben zelf werkzaam bij Belfius, dit bericht is overigens een persoonlijk initiatief net als alle andere berichten op dit blog.]



Socialbakers biedt de mogelijkheid ontbrekende pages voor te stellen. Ik heb al enkele dagen terug verschillende dergelijke naar mijn opinie ontbrekende pages voorgesteld, echter zonder resultaat tot nu toe. Het gevolg is dat het overzicht van Facebook pages bij Socialbakers nog steeds allesbehalve volledig is. En ik heb zo'n vermoeden dat andere overzichten ook wel eens onvolledig zouden kunnen zijn ...

Related Posts with Thumbnails