B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

19 maart 2012

Facebook pages van Belgische automerken

In het vorige bericht op dit blog kon u reeds kennis maken met de Facebook Page Profiler van Conversocial, een interessant tool om Facebook pages qua interacties te vergelijken.

Ik wou eens in de praktijk zien welke waarden voor de IPM score, de interactions per thousand fans, effectief voorkomen voor enkele vergelijkbare Facebook pages. Als proefdomein heb ik gekozen voor de Belgische automerken. De meeste merken hebben een eigen page, dus er was voldoende onderzoeksmateriaal. Het aantal fans van 14 verschillende pages varieerde van 551 (Honda) tot 57.990 (Volkswagen).

Enkele vaststellingen over de 14 Facebook pages van Belgische automerken.
- Sommige merken hebben veel werk gemaakt van hun Facebook pages, met speciale landingspage, met verschillende tabs, met aangepaste foto's en grafische afbeeldingen.
- 7 van de 14 Facebook pages van Belgische automerken zijn al overgeschakeld naar timeline, de 7 overige pages moeten die ten laatste tegen het einde van maart 2012 nog doen.
- De 14 automerken hebben er voor gekozen één enkele pagina te maken, dus geen pagina per taal (Nederlands en Frans). De berichten zijn ofwel tweetalig, of een bericht per taal.
- Met uitzondering van Citroën staat in alle pages telkens "Belgium" in de titel van de pages, niettegenstaande Engels geen officiële taal is in Belegië. Blijkbaar was België/Belgique of Belgique/België vermelden blijkbaar geen gekozen optie.

De tabel hieronder geeft voor de 14 onderzochte Facebook pages de waarden die door de Facebook Page Profiler gerapporteerd werden.


Enkele pages kregen de afgelopen 30 dagen weinig nieuwe berichten (Alfa Romeo - 2 berichten, Seat - 3 berichten). De meest productieve pages zijn Volkswagen met 57 berichten en Mercedes-Benz met 39 berichten. Het gemiddelde aantal berichten situeert zich rond de 21. Op de Facebook pages van de Belgische automerken verschijnen er bijgevolg minder dan 1 bericht per dag, doorgaans twee berichten per drie dagen.

De IPM scores, de interactions per thousand fans, die een momentopname zijn voor de afgelopen 30 dagen, varieerden van 1,04 (Fiat) tot 8,44 (Mercedes-Benz). De onderstaande grafiek toont aan dat er voor de onderzochte 14 Facebook pagees geen correlatie is tussen het aantal fans en de IPM score. De page met het hoogste aantal fans (Volkswagen) heeft de tweede laagste score - 1,29. Bij de pages met eerder weinig fans zijn er die een lage IPM score hebben (Fiat - 1,04), een eerder gemiddelde score (Alfa Romeo - 4,18) en een eerder hoge score (Honda - 7,44 en Seat - 6,85).

Drie automerken die eerder luxewagens aanbieden krijgen zeer hoge IPM scores (Mercedes-Benz - 8,44, Audi - 8,01 en BMW 7,6). Vermoedelijk zijn er veel fans die hun bewondering voor de automerken laten blijken door interacties op de Facebook page.


De twee pages waarop de afgelopen 30 dagen weinig berichten op verschenen bekomen een relatief hoge score (Alfa Romeo - 2 berichten - IPM score 4,18 en Seat - 3 berichten - IPM score 6,85). De meest productieve page scoort eerder laag (Volkswagen - 57 berichten - IPM score 1,29), de tweede productiefste page scoort dan weer zeer hoog (Mercedes-Benz - 39 berichten - IPM score 8,44). Dus aantal berichten en interactiviteit hangen dus niet noodzakelijk samen.

Bij de "Content IPM Breakdown" - de opdeling van IPM scores per type bericht op de Facebook pages, valt op dat de berichten met foto's of met albums zeer hoog scoren. Links daarentegen scoren aanzienlijk minder. Beheerders van de pages van automerken kunnen reacties natuurlijk makkelijk uitlokken door foto's van nieuwe modellen, speciale uitvoerigen of extra gadgets op de Facebook pages te plaatsen.

De afbeelding hieronder toont de IPM scores voor alle 14 Facebook pages. Door op de afbeelding te klikken bekomt u een meer leesbare versie.




En hieronder kan u telkens vernemen hoe de 14 Facebook pages er zojuist uitzagen.

ALFA ROMEO - Official Page Belgium


Audi Belgium


BMW Belgium Luxemburg


Citroën Belux


FIAT - Official page Belgium


Ford Belgium


Honda Belgium


Mercedes-Benz Belgium


Opel Belgium


Peugeot Belgium


Seat Belgium


Toyota Belgium


Volkswagen Belgium


Volvo Cars Belgium

Related Posts with Thumbnails