B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 oktober 2010

BNP Paribas Fortis Mobile Banking

BNP Paribas Fortis heeft als eerste grote bank in België een specifieke mobile banking oplossing gelanceerd. De primeur was niet weggelegd voor de klassieke pers, maar wel voor een clubje van social media geeks. Op het Mobile Monday event van 18 oktober gaven medewerkers van BNP Paribas Fortis inzicht hoe deze mobile banking tot stand gekomen is en welke technische en andere uitdagingen moesten opgelost worden. Tijdens de presentatie en nadien konden de aanwezigen zich er van gewissen dat de mobile banking toepassing effectief werkt. Het demo-syndroom was deze keer niet van de partij.


BNP Paribas Fortis heeft een berekend risico genomen door hun mobile banking toepassing voor de officiële lancering reeds aan een zeer kritisch social media publiek voor te stellen. Gelukkig voor hen is alles goed verlopen. De lancering en de openheid van BNP Paribas Fortis hebben de aanwezigen aangenaam verrast. Bovendien is dit enthousiasme vervolgens opgepikt door de Twitter followers van de aanwezigen. Er is duidelijk sprake van positieve buzz op Twitter, zelfs in die mate dat enkele Twitter gebruikers reeds overwegen over te stappen naar BNP Paribas Fortis enkel en alleen voor de mobile banking toepassing.


Op dit ogenblik hebben reeds minstens 50 Twitter users via Twitter meer dan 100 berichten verspreid over de BNP Paribas Fortis Mobile Banking webtoepassing. Als je alle followers van deze 50 Twitter accounts optelt kom je uit op meer dan 17.000 Twitter users. Hier zitten natuurlijk een heleboel dubbeltellingen tussen. Daarenboven zullen een heleboel van deze Twitter users niet meer actief zijn. Het lijkt mij realistisch te stellen dat minstens enkele honderden en vermoedelijk enkele duizenden Twitter users, voornamelijk in België, de lancering van de BNP Paribas Fortis Mobile Banking webtoepassing via Twitter vernomen hebben. Bovendien was de teneur van deze berichten zeer positief. BNP Paribas Fortis heeft duidelijk gescoord bij de Belgische Twitter gebruikers. Eén zwak punt dat door de aanwezigen tijdens de presentatie naar voor gebracht was, was de zeer lange en omslachtige URL voor de webtoepassing : m.bnpparibasfortis.be. Kan dit echt niet korter ?

U kan de presentatie van BNP Paribas Fortis overigens ook zelf bekijken (op Slideshare).

Related Posts with Thumbnails