B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

24 maart 2010

Fietsers

Daarstraks op één van de invalswegen van Leuven werd ik (in mijn wagen weliswaar) opgehouden door drie fietsers die doodleuk naast elkaar leden. De meest linksrijdende fietser reeds bijna in het midden van de "steenweg". Blijkbaar vinden fietsers het gepast een dergelijke plaats op de weg uit te kiezen. Vaak zijn het dan nog die fietsers die met een trui van Quickstep of Omega Pharma uitgerust zijn en op een dure fiets rijden.

Vooral in het weekend merk ik het Dijleland vaak fietsers op die het niet nodig vinden het fietspad te gebruiken, waar ze volgens het verkeersreglement toch thuishoren. Als je hen dan nog attent maakt op het feit dat de doorgang hinderen voor andere weggebruikers zijn ze vaak in alle staten, alsof de weg van hen is.

Een tijdje terug had ik in Brussel, in de buurt van Tour & Taxis, nog een merkwaardige ervaring met een fietser. Deze fietser, met flashy fietskledij en vermoedelijk dure fiets, vond het gepast nogal potsierlijk in de weg te rijden. Hij moest linksaf - ik overigens ook. Toen ik hem daarop attent maakte met een geluidssignaal, werd hij kwaad. Zijn arm ging met gebalde vuist de hoogte in. Toen ik daarop het geluidssignaal herhaalde, ging zijn reactie in crescendo. Mijn slecht karakter leidde mij er toe dit nog enkele keren te herhalen. Het schuim kwam juist niet op de lippen van de fietser te staan. Bovendien kon ik horen dat hij - in het Nederlands - verschillende niet voor publicatie vatbare verwensingen uitte. Zijn stressniveau ging pijlsnel omhoog, ik vond de situatie eerder amusant.

Als ik zelf als fietser onderweg ben erger ik mij ook aan het haantjesgedrag van sommige automobilisten. Ik ben mij er wel van bewust dat dergelijk haantjesgedrag langs beide kanten eigenlijk enkel maar frustratie oplevert. Waarom mogen fietsers rode lichten straal negeren ? Waarom moeten fietsers zich niet houden aan wegmarkeringen ? Het lijkt mij veiliger als fietser mij hier wel aan te houden. Als automobilist hou ik in zeer grote mate rekening met fietsers en voetganger. Ja, zelfs in Brussel stop ik aan zebrapaden, vaak tot ergernis van de automobilisten achter mij. Maar als een fietser haantjesgedrag begint te vertonen, dan kan het soms wel eens zijn dat mijn hand het geluidssignaal activeert ...

6 Bedenking(en) :
Anonymous Jan Seurinck had op 24 maart, 2010 19:05, de volgende bedenking ...

Jammergenoeg mogen fietsers ook niet door het rood, dat heb ik onlangs gemerkt. € 160 mocht je willen weten wat zoiets vandaag nog kost.

Ik begrijp je stelling wel hoor, maar weet je ook in welke staat de fietspaden van dit land zich bevinden en welke maffe toeren je soms moet uithalen om daar op te komen?

Als je in dit seizoen de weg opgaat, kan je er op rekenen lek te rijden op een fietspad. Alle brol die door auto's weggekatapulteerd wordt, ligt immers daar.

Maar het is en blijft fout om midden op de weg te rijden, ik weet dat. Gevaarlijk ook. Maar als er niets verandert aan de inrichting van straten en kruispunten zie ik het niet snel veranderen.

 
Anonymous Tine had op 25 maart, 2010 08:33, de volgende bedenking ...

Sommige mensen schijnen niet te weten dat fietsers meer mogen dan ze denken, zoals bijvoorbeeld links gaan rijden als ze linksaf moeten. Ik ken de situatie natuurlijk zelf niet, maar in principe mag het wel. En als de staat van het fietspad niet naar behoren is mag een fietser ook op de straat fietsen. Ik doe dat zelf in zo beperkt mogelijke mate, maar soms kan je niet anders. Met drie naast elkaar fietsen is natuurlijk een ander verhaal.

 
Blogger localhost had op 25 maart, 2010 10:35, de volgende bedenking ...

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

Bron: http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art33

 
Blogger localhost had op 25 maart, 2010 10:39, de volgende bedenking ...

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Bron: http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

Let op het woord "berijdbaar". De slechte toestand van de autosnelwegen is al dikwijls in het nieuws geweest. De toestand van de fietspaden is dikwijls nog slechter, maar een automobilist kan dat niet zien aan een snelheid van 50/70/90 km/u. Dat is fysiek onmogelijk, de menselijke hersenen kunnen die beelden zo snel niet verwerken.

 
Blogger localhost had op 25 maart, 2010 10:43, de volgende bedenking ...

43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Bron: http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art43
Artikel 43bis is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers.

 
Anonymous Anoniem had op 25 maart, 2010 18:37, de volgende bedenking ...

Het komt erop neer dat een fietser meestal geen enkel rijbewijs bijheeft en gewoon zijn zin doet, bovendien kunnen ze dit ongestraft doen, en al helemaal in steden zoals Brussel en Leuven. Helemaal waanzinnig wordt het op zondagmorgen op een van de heuvels in Vlaanderen, dan bezwijken ze soms bij de beklimming maar rijden toch lekker in het midden van de weg, ook al zijn dit smalle wegen, en dat terwijl er alternatieven zijn waar enkel fietsers toegelaten zijn.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails