B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

17 november 2009

Facebook search

De laatste dagen heb ik af en toe de zoekfunctie van Facebook gebruikt om de Facebook groepen over Wickmayer op te sporen. De zoekfunctie binnen Facebook laat echter een aantal serieuze steken vallen.

In de donkerblauwe topbalk bovenaan bevindt er zich een zoekveld. Het resultaat van een zoekopdracht, bijvoorbeeld naar "Wickmayer" geeft een aantal resultaten, van de rubriek "people", de rubriek "pages" en ten slotte "posts by friends".


In de linkermarge bovenaan kan je de zoekopdracht nog verder verfijnen, waar je bijvoorbeeld enkel naar Facebook groepen over "Wickmayer" kan zoeken.


Het spijtige is dat Facebook weinig werk maakt van de zoekfunctie. Je krijgt de groepen die aan de zoekopdracht voldoen, maar in een schijnbaar willekeurige volgorde. De groepen staan niet in chronologische volgorde, niet gesorteerd volgens aantal members, niet gesorteerd op naam, ... Bovendien is de volgorde niet telkens dezelfde. Er is geen "advanced search" voorzien, waar je bijvoorbeeld zou kunnen aangeven volgens welk criterium de resultaten moeten gesorteerd worden.

Als je alle resultaten één voor één bekijkt komt het regelmatig voor dat sommige resultaten meerdere keren opduiken, en sommige dan weer niet. De groepen die ik eerder ontdekt had bleken nog steeds te bestaan, alleen kwamen ze niet voor in de lijst van resultaten. Of was het dat de "dubbele" resultaten de plaats innamen van de "ontbrekende" groepen ?

Een ander opmerkelijk fenomeen is dat het aantal resultaten varieert. Zojuist toen ik alle pagina's afliep, bleken er initieel 69 geldige resultaten te zijn, nadien bleken er uiteindelijk maar 68 maar te zijn.



Zoeken zal voor Facebook niet de topprioriteit zijn, waar dit bijvoorbeeld voor Twitter vermoedelijk wel het geval is.

3 Bedenking(en) :
Blogger Paul Cobbaut had op 18 november, 2009 00:31, de volgende bedenking ...

Facebook is een enorm grote database verspreid over 50 a 100.000 servers. De vergelijking met twitter (enkele tientallen servers met plain text) lijkt me oneerlijk.

 
Blogger Bruno Peeters had op 18 november, 2009 19:31, de volgende bedenking ...

@paul

FB is inderdaad vele keren groter en belangrijker dan Twitter, wat niet wegneemt dat ze de search kunnen verbeteren ...

 
Blogger Paul Cobbaut had op 18 november, 2009 22:51, de volgende bedenking ...

Over 'belangrijk' wil ik mij niet uitspreken. Ik denk enkel dat zoeken in tekst een stuk sneller en eenvoudiger gaat dan zoeken in facebook (rekening houdend met bijvoorbeeld de privacy settings van ieder individu...).
Facebook zit al met gigantisch veel servers, meer zoekmogelijkheden gaat die dingen nog eens veel zwaarder belasten.
Allee dat ze dat technisch kunnen verbeteren, daar twijfel ik niet aan, maar of ze zoveel dollars of euros willen uitgeven om weer een massa cpu-tijd voor al die zoekopdrachten te voorzien...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails