B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

06 oktober 2009

Adobe Reader

Onlangs heb ik mij een nieuwe laptop aangeschaft. Een dergelijk toestel komt met een heleboel software voorgeïnstalleerd. Om het toestel echt te kunnen gebruiken heb ik er een aantal softwares er onmiddellijk afgesmeten. Softwares die ik frequent gebruik stonden er natuurlijk niet op, bijvoorbeeld Firefox en Adobe Reader. Na installatie van Firefox en Adobe Reader bleek dat ik in Firefox geen PDF documenten kon bekijken. Via Internet Explorer lukte het mij wel om PDF documenten te openen, maar wel telkens in Acrobat Reader en niet in de browser zelf.

Gisteren heb ik mij er uiteindelijk toch eens aangezet om de situatie uit te klaren. Het is altijd handig indien je de foutboodschap googlet :
The Adobe Acrobat/Reader that is running can not be used to view PDF files in a web browser
please exit adobe Acrobat/Reader and exit your web browser and try again
.

Blijkbaar was ik niet de enige die geconfronteerd werd met dergelijke foutboodschappen. Op de support pagina's van Firefox stond een heleboel informatie, net als op de forums bij Adobe. De adviezen luiden dat ik bepaalde instellingen in Firefox en Internet Explorer moest nagaan en eventueel aanpassen, in de Registry een sleutel nagaan en indien deze niet bestond manueel toevoegen. Vervolgens werd ik geadviseerd in Adobe Reader een instelling aan te passen. Dit alles loste niets op, zelfs niet na een herstart van beide browsers en uiteindelijk ook van de computer. Uiteindelijk zat er niets anders op dan Adobe Reader te verwijderen (uninstall) en opnieuw te installeren. Na het aanpassen van de instellingen bleek plots het uiteindelijk mogelijk PDF documenten zowel in Firefox als in Internet Explorer te openen, driewerf hoera voor mezelf. Spijtig genoeg ben ik hiermee toch eventjes bezig geweest, mijn laptop een paar keer moeten herstarten.

Eigenlijk zouden gebruikers van computers niet met dergelijke problemen mogen geconfronteerd worden. Je kan ook niet van elke computergebruiker verwachten dat hij in de Registry opzoekingen gaat doen en waarden toevoegen of aanpassen. Als je in een elektrozaak een nieuw elektro-apparaat koopt, verwacht je dat het apparaat (de stofzuigen, de koffiezet, ...) onmiddellijk zijn ding doet. Als je een nieuwe wagen koopt, verwacht je dat als je de garage uitrijdt de wagen volledig afgesteld is. Met een computer is dit blijkbaar niet.

Als je in een groot bedrijf werkt, word je met het tegenovergestelde geconfronteerd. Dan krijg je een PC ter beschikking waar je zo goed als niet aan kan veranderen aan de instellingen. Gelukkig moet je dan niet zelf op zoek gaan naar een remedie om Acrobat Reader deftig aan de praat te krijgen.

2 Bedenking(en) :
Blogger Paul Cobbaut had op 07 oktober, 2009 13:16, de volgende bedenking ...

Heb net een macbook pro gekocht. alles werkt out of the box, binnen de seconde. Ongelooflijk hoe snel en gebruiksvriendelijk dit is...

groetjes,
paul

 
Blogger localhost had op 07 oktober, 2009 14:36, de volgende bedenking ...

Heb je Foxit Reader al eens overwogen als vervanger van Adobe?
Dat programma gaan ze wellicht invoeren bij de West-Europese vestigingen van een niet nader genoemd staalbedrijf dat mij goed bekend is, dus qua referentie kan dat wel tellen.

Meer info over Foxit: http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails