B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 april 2009

Registraties

Tijdens de verplaatsing naar het werk detecteert mijn gsm provider het gevolgde traject. Mijn verplaatsingsgegevens, tesamen met deze van alle andere gsm-toestellen zich via de snelwegen verplaatsen worden (anoniem) verkocht aan bedrijven die de verkeersituatie bewaken, wat uiteindelijk leidt tot onder meer verkeersinformatie op de radio.

Mijn passage op de snelwegen wordt bovendien door camera's geregistreerd. In het wegdek liggen er ook hier en daar tellussen die voorbij rijdende voertuigen registreren. Dergelijke tellussen zijn niet in staat de voorbij rijdende voertuigen te identificeren. De Vlaamse Overheid heeft op enkele plaatsen camera's staan die wel in staat zijn nummerplaten te herkennen. Het Brussels Hoofdstedelijk gewest zou graag dergelijke camera's gebruiken voor het heffen van tol bij het binnenkomen van Brussel. Ik verlaat de snelweg en begeef me door Brussel naar de bedrijfsparking. Toegang tot de bedrijfsparking gebeurt door middel van een speciale kaart. In de gebruiksvoorwaarden was vermeld dat ik toestemming moest geven dat gegevens over mijn parkeergedrag konden onderzocht worden.

Ik neem vanuit de parking de lift naar de inkomhal van het gebouw. Met mijn personeelsbadge krijg ik toegang tot het gebouw. Aangekomen op de juiste verdieping moet ik met mijn personeelsbadge klokken, zodat mijn officiële werktijd begint te lopen. Ik zet mijn PC op en log aan op het bedrijfsnetwerk. Ik merk weer een mail op die mij waarschuwt dat mijn mailbox over quotum is. Ongetwijfeld worden nog andere indicatoren bijgehouden over wat ik op mijn pc uitvoer, bijvoorbeeld het aantal en de omvang van de bestanden op de persoonlijke directories, het mailverkeer, het internetverkeer, ... Bovendien wordt ook het telefoonverkeer geregistreerd.

Tijdens de middag moet ik aan de tikklok mijn personeelsbadge presenteren. Nogmaals met mijn personeelsbadge krijg ik nadien toegang tot het bedrijfsrestaurant.

Als ik 's avonds stop met werken, log ik eerst af op mijn pc, klok ik vervolgens uit met mijn personeelsbadge, om nadien aan in de inkomhal nogmaals mijn personeelsbadge boven te halen om de automatische hekjes te openen. Met de hulp van de parkeerkaart kan ik uiteindelijk de parking verlaten. In al deze systemen wordt mijn vertrek netjes genoteerd. De dag nadien kan ik in SAP nagaan hoeveel minuten ik als werktijd geregistreerd heb.

Mijn verplaatsing huiswaarts wordt weer geregistreerd door talrijke camera's onderweg en door mijn gsm provider.

's Avonds start ik mijn laptop op. Mijn mailprogramma vertelt me netjes hoeveel mailtjes er nog op mij staan te wachten. Mijn mailprovider stuurt me per email een overzicht van het aantal spam-berichten en berichten met een virus die tegengehouden zijn. Ik kijk na of er commentaren binnengekomen zijn op mijn blogposts. Twitter meldt me dat er weer nieuwe Twitter gebruikers zijn die besloten hebben mijn Twitter account te volgen. Het aantal Twitter-followers kan ik op de homepage van Twitter (en ik de talrijke Twitter-tools) bekijken. Af en toe krijg ik ook nog aanvragen voor extra vriendjes op Facebook en connecties op Linkedin. Af en toe werp ik een blik op het aantal bezoekers van mijn blogs en op de inkomsten van de Adsense publiciteit.

In de cache van de browsers op mijn pc wordt genoteerd welke sites ik bezoek. Mijn internetprovider houdt netjes bij welke activiteiten ik op internet uitvoer.

Zo ziet u maar, een heleboel van mijn dagdagelijkse activiteiten worden her en der geregistreerd. Hoe zit het met de uwe ?

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 08 april, 2009 20:46, de volgende bedenking ...

Iemand vertelde me dat er onlangs een baby werd teruggevonden dankzij een fidelity card van een supermarkt.

Een baby was ontvoerd, en de politie had aan de supermarkt gevraagd naar personen die nooit pampers kopen, maar vandaag wel. En zo zijn die gasten opgepakt.

Wat niet wil zeggen dat er geen nadelen zijn aan zulke databanken.

Gewoon eraan denken om de supermarktkaart/bankkaart niet te gebruiken als je met zwart geld betaald (of als je een baby ontvoerd hebt).

 
Anonymous LVB had op 08 april, 2009 23:37, de volgende bedenking ...

"Mijn internetprovider houdt netjes bij welke activiteiten ik op internet uitvoer."

Dat betwijfel ik. Uw provider houdt bij op welk tijdstip u welk IP-adres toegewezen krijgt. Misschien ook op welk tijdstip u emails ontvangt en verzendt, voor zover u de maildienst van uw toegangsprovider zou gebruiken.

Naar welke websites u surft wordt niet door uw provider bijgehouden, tenzij u de proxyserver van uw provider zou gebruiken.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails