B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 april 2009

Poken

Op de laatste Barcamp Antwerpen heb ik een poken gekregen. Gulle gever was het IBBT, die promotie wou maken voor de INCA awards. De poken bevindt zich nog steeds in het doosje. Didier Stevens heeft een grondige analyse gedaan van de security van de poken. Dit relaas kon mij niet overtuigen de poken te installeren en mijn gegevens (en paswoorden) er aan toe te vertrouwen. Als je toch nog zelf een poken zou willen bestellen kan je dit ondertussen op verschillende websites. Op de site van de initiatiefnemers van poken zelf moet je ze per doosjes van 12 bestellen, elders kan je ze toch per stuk bestellen. Kostprijs van een individuele poken bedraagt meer dan 10 euro. IBBT doet bijgevolg een mooie geste door op grote schaal pokens uit te delen.

In het verleden was er kritiek gekomen op de layout van de pokens die te kinderachtig zou zijn en niet gericht op business use van pokens. Blijkbaar zijn de huidige ontwerpen geen belemmering voor het IBBT om ze uit te delen. Op de pokenbelgique blog stond recent een bericht dat er sobere pokens zouden aankomen. Ik ben benieuwd wanneer ze effectief opduiken.

Niettegenstaande ik dus zelf niet overtuigd ben van het nut van de pokens vind ik het toch interessant om na te gaan hoe andere personen blijkbaar wel meegaan in de poken-hype. Hieronder kan je enkele prentjes vinden die een idee geven van het aantal boodschappen op Twitter die te maken hebben met het fenomeen poken. Twitter Search laat enkel toe Twitter boodschappen (ook tweets genaamd) terug te vinden van "publieke" Twitter users, users die hun boodschappen niet voor derden afgeschermd hebben. Het aantal boodschappen in de tijd geeft een indicatie van de populariteit van een fenomeen, in dit geval de pokens.

De eerste grafiek geeft het aantal Twitter boodschappen per dag, zowel het globale aantal (de grijze lijn), als het aantal Twitter boodschappen van Twitter users uit België en Nederland. De hype in België blijkt al veel minder uitgesproken te zijn in vergelijking met Nederland. De hype in Nederland blijkt ondertussen ook al een pak minder te zijn. Het aantal Twitter boodschappen uit Nederland is teruggevallen tot zo'n 20-tal per dag. Begin januari liep dit op tot meerdere honderden boodschappen per dag. Voor België zijn dit er meestal minder dan 10 per dag. Pokens zijn ondertussen elders aan het doorbreken, onder meer in de Verenigde Staten en in Duitsland. Merkwaardig is dat er zich bij de Twitter gebruikers uit Zwitserland, toch het thuisland van de pokens, geen pokenhype voordoet.


De tweede grafiek geeft het cumulatief aantal Twitter gebruikers dat minstens één keer een bericht over pokens heeft geplaatst - ik beken, ik behoor ook tot deze groep van Twitter gebruikers. Globaal heb ik reeds meer dan 4500 zulke Twitter gebruiken kunnen terugvinden. Op 1 april 2009 waren er minstens 313 Twitter gebruikers uit België en 1475 Twitter gebruikers uit Nederland die "besmet" waren door een poken gerelateerd bericht. De trend in beide landen is de laatste tijd zeker niet meer sterk stijgend. Zelfs de uitdeelactie van het IBBT zorgt niet merkbaar voor een opstoot in het aantal Twitter boodschappen en extra Belgische Twitter gebruikers. De groei van de Twitter gebruikers die iets zien in het fenomeen poken situeert zich tegenwoordig elders.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 03 april, 2009 11:37, de volgende bedenking ...

Je quote:

"Dit relaas kon mij niet overtuigen de poken te installeren en mijn gegevens (en paswoorden) er aan toe te vertrouwen."

Voor zover ik het begrijp is het _niet_ zo dat je je paswoorden aan doyoupoken.com toevertrouwt (en al zeker niet op het device zelf zet).

In je DoyouPoken profiel geef je enkel de links mee naar je account bij andere sociale netwerken. Om daar vriendjes te worden op die andere sociale netwerken, moeten je Poken contacten daar effectief gaan aanloggen.

(Ook een Poken gekregen van IBBT maar helaas diezelfde dag nog verloren :-S )

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails