B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

30 november 2008

Afgelopen week

De blog-frequentie op dit blog heeft de afgelopen week een dipje gekend. Je zou bijna denken dat het vakantieperiode was. Niets is minder waar. Even een poging tot live blogging.

Maandag
Op het programma stond een dag cursus, die pas de week daarvoor aangekondigd was. Gepland beginuur was 8u30. Door de extra drukte op de snelweg was ik te laat, maar vermits de lesgever blijkbaar 9u30 genoteerd had in zijn agenda was ik toch niet te laat. In de namiddag had ik een afspraak met bezoekers van een ander bedrijf, zodat ik zo wie zo de cursus in de namiddag zal missen. We waren onlangs bij dat andere bedrijf uitgenodigd om het een en ander te gaan bekijken en nu kwamen zij bij ons bezoek. Van de aangekondigde 5 bezoekers daagden er uiteindelijk maar 2 op. Toch was de informatie-uitwisseling nuttig en interessant. Toen ik na vijven terug aan mijn bureau kwam bleek ik een uitnodiging gekregen te hebben om de dag nadien op een workshop van collega's van HR een uur te komen praten over een recente realisatie. Maar voor dinsdag had ik reeds andere plannen (zie verder). Bijgevolg zat er niet anders op dan snel nog een collega proberen te pakken te krijgen om in te vallen, wat dankzij GSM later die avond in orde kwam.

Dinsdag
Geen presentatie bij de collega's van HR, maar wel vroeg opgestaan om in Oostende naar Ben Tiggelaar te gaan luisteren tijdens MBA in 1 dag. De snelweg lag er gelukkig goed berijdbaar bij, enkel op de parking te Drongen waar ik eventjes de benen strekte was het spekglad. Ruim op tijd kwam ik te Oostende aan. Collega-bloggers waren snel gespot, zodat de usual topics konden besproken worden (influentials, lijntjes, ontslagen en zo). Ben Tiggelaar was goed op dreef. De interviews met de grote namen vielen een beetje tegen, te vrijblijvend en heel braafjes. Na een tip van Tom had ik tijdig de spurt naar het koud buffet ingezet, wat bijvoorbeeld Luc niet gedaan had.

De Twitterboodschappeen vlogen goed rond, zeker in de voormiddag. Na de middag begon de batterij van mijn GSM tekenen van uitgeputheid te vertonen, zodat de tweet frequentie sterk afnam. Stroom bijtaken tijdens een pauze bracht even soelaas. De finale van MBA in 1 dag vond ik er ferm over. Een afsluitende scene waarin wizzard Ben Tiggelaar in tovenaarspak zich laat omringen door 9 danseressen gevolgd door glitterkanonnen die de zaal onderspoten past niet bij het serieux van de best of van de managementliteratuur van de laatste 25 jaar.

Mijn GPS kwam goed van pas op de terugweg van Oostende bij het afleveren van een pakje te Zomergem. Ik kwam door dorpen waarvan de naam mij helemaal niet vertrouwd in de oren klonk. Plots merkte ik op dat ik mij in de buurt van Flanders Expo bevond. Even later draaide ik de snelweg op en bevond me weer op vertrouwd terrein. Ruim na negen uur was ik thuis. Snel even mail checken kon nog net, iets bloggen over MBAin1dag zag ik niet meer zitten.

Woensdag
In de voormiddag stand de agenda wonder boven wonder niet vol met vergaderingen, de namiddag echter wel. Om 17u dook ik de avondsppits in, niet richting Leuven huiswaarts, maar wel richting Gent voor een presentatie bij Vlerick. De avondspits richting Gent viel nog goed mee, zodat ik juist op tijd toekom. Na het event bleef ik nog even in de eerste plaats voor enkele broodjes en om bovendien om met een prof van de Vlerick school de opzet van een activiteit over ethiek en ICT uit te werken. Thuis werd de laptop even uitgehaald voor enkele dringende mails. Zelf bloggen of blogs lezen zat er weer niet in.

Donderdag
Tijdens de teammeeting donderdagmorgen werden een aantal delicate zaken ter sprake gebracht die al enige tijd lagen te sudderen. Er werden afspraken gemaakt om een aantal zaken in de toekomst beter aan te pakken. De volgende vergadering viel weg wegens ziekte van een sleutelfiguur. De derde vergadering met een collega van marketing vond wel plaats. Tijdens het gesprek werd het haar duidelijk dat een heleboel zaken waarvoor ze verantwoordelijk is veel meer om het lijf hebben dan ze vermoedde. 's Middags had ik een leuke babbel met een collega uit een zusterbedrijf die ik eindelijk eens kon uitnodigen voor lunch in ons bedrijfsrestaurant. Een afspraak in de namiddag die gepland was voor een half uur liep uit tot meer dan twee uur, met een meer dan gewenst resultaat. Dan werd het tijd om mij klaar te maken voor Wikipodium. De grote baas kwam echter nog langs voor een presentatie op vrijdagmorgen tijdens de internationale managementmeeting. Alles laten vallen dus en enkele slides in elkaar te steken. Start van de Wikipodium meeting was gepland om 18u. Iets daarvoor ging de grote baas akkoord met mijn voorstel van slides voor vrijdagmorgen. Dan maar de auto ingesprongen om zo'n kilometer verder in de buurt van Namahn een parkeerplaats te zoeken in de smalle straatjes van Sint Joost ten Node. Wonderwel lukt dit na slechts twee toertjes rondgedraaid te hebben.

Bij Namahn bleek ik helemaal niet de laatste te zijn. Achteraf blijkt dat twee aangemelde personen door het niet vinden van een parkeerplaats afgehaakt hebben, spijtig want een software van hun werkgever is uitvoerig uitvoerig besproken. Wouter en ikzelf zijn als initiatiefnemers best tevreden over de reacties op de lancering van Wikipodium en van de opkomst op de eerste bijeenkomst. Bij de kennismakingsronde tijdens zo'n nieuw initiatief is het altijd goed luisteren naar de verschillende voorstellingen. Gelukkig zijn er enkele bekenden bij. Vervolgens is het aan Michel met een goed onderbouwd verhaal over MediaWiki. De discussie nadien kwam goed op gang. Na afloop bleven we even stil staan over een vervolg. Iedereen zag dit gelukkig zitten. Steven bood aan dit bij hem op kantoor te laten plaatsvinden. Maar dit zijn zorgen voor later.

Ik besloot die avond nog even langs te lopen in Mechelen, waar Clo uitgenodigd had naar aanleiding van een lijstje gepubliceerd op dit blog. Na één consumptie - ik wil Clo niet op kosten jagen - gaat het weer huiswaarts. Deze keer wordt de laptop zelfs niets meer bovengehaald.

Vrijdag
De tweede dag van de cursus stond op de agenda, nog steeds om 8u30. Aan de oprit van de E40 te Bertem lag op de weg een moto met de bestuurder een beetje verder. De oprit werd gedeeltelijk geblokkeerd door een auto die ook in het ongeval betrokken was. Verschillende personen waren aan het bellen, een ziekenwagen heb ik niet meer gezien (of gehoord). Op de E40 ging het tegen een zeer traag tempo vooruit. Op de buitenring te Brussel was een ongeval gebeurd, waardoor het verkeer op de E40 sterk gestremd werd. De lesgever kwam er net als maandag pas aan tegen 9u30. Tegen 11u ontsnapte ik eventjes uit de cursus om de slides die donderdagavond nog in allerijl opgesteld werden op de management meeting voor te stellen. Engagementen uit het verleden werden niet ten volle gerespecteerd (wel interessant maar geen tijd wegens andere prioriteiten - waar hebben we dit nog gehoord). Er werd afgesproken om binnen twee weken het onderwerp opnieuw te bespreken op de volgende overlegvergadering, waar duidelijker engagementen verwacht worden.

's Middags begaf ik mij naar mijn eerste "echte" twunch (die tijdens MBAin1dag telt eigenlijk niet mee). Ik ontmoette er enkele nieuwe gezichten. Bovendien was er een reporter van FM Brussel aanwezig die Antoon en mezelf een stevige micro onder de neus stak. Ik ben benieuwd wat er juist op antenne gekomen is. Tegen kwart na één hield ik het voor bekeken, de cursus wachtte immers. De cursus liep tot iets voor vijven. Snel naar mijn bureau om de laatste mails te overlopen. Vervolgens hield ik het voor bekeken, twee collega's nodigden immers uit voor een drink, de ene wegens een promotie, de andere wegens een nieuwe uitdaging binnen het bedrijf. Enkele hoge pieten uit het bedrijf doken ook op. Ik bleef niet lang. Die avond bekeek ik met één oog Peter Van de Veire op televisie. De voorbije dagen had ik al kunnen nadenken over een mogelijke presentatie tijdens Barcamp Gent. Denken alleen zal niet helpen om de slides te maken. De laatste loodjes aan de presentaties liet ik voor zaterdagmorgen.

Zaterdag
Ik vetrok tegen half negen met een eerste stop langs een krantenwinkel. De kranten belandden ongelezen op de achterbank. Tegen kwart voor tien was ik op het IBBT. Het schedule stond al goed vol, maar Anne vindt nog een gaatje voor mijn presentatie. Tijdens de eerste twee presentaties (Luc over zijn DNA en Bart met ondernemende tips) werkte ik mijn presentatie af. Daarna was het mijn beurt. Hopelijk waren de aanwezigen niet te ongoocheld omdat ik eigenlijk meer vragen opriep dan antwoorden verstrekte. Enkele personen vertelden mij dat ze het een interessant verhaal vonden. Ik neem mij voor mijn presentatie op Slideshare ter beschikking te stellen. Iets na vieren vertrok ik te Gent om tegen vijf uur binnen te lopen op een Sinterklaasfeest in mijn woonplaats, op tijd om te helpen opruimen. Om kwart voor zeven vertrok ik weer, deze keer richting Grimbergen voor een etentje.

Zondag
Eerst naar de bakker en vervolgens het huis wat opruimen voor bezoek dat in de namiddag langskomt. Gelukkig is er nog eventjes tijd om enkele mailtjes te sturen en andere te beantwoorden, en ook nog voor het schrijven van dit bericht. Het bezoek komt er zo dadelijk aan zodat de laptop weer voor een tijdje dichtgeklapt wordt.

Binnenkort wordt het weer bloggen as usual op bvlg.

Related Posts with Thumbnails