B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

21 september 2008

Publiciteit in RSS feed van De Tijd

Zojuist merkte ik publiciteit op in de RSS feed van De Tijd. In december 2005 heeft Het Laatste Nieuws al een poging gewaagd om publicitaire berichten in de RSS feed te smokkelen, zoals gemeld in dit bericht. De publiciteit in de RSS feed van De Tijd bevindt zich onderaan het bericht, en dan nog niet in alle berichten. HLN is overigens vrij snel gestopt met de publicitaire berichten.



De Tijd doet voor de RSS feed beroep op de diensten van Mediafed. Mediafed omschrijft zichzelf als : Mediafed provide an industry leading RSS metrics system to allow publishers to determine how and by many people their feeds are being used, in what RSS readers and from which countries.
Free information delivered via RSS needs to be monetised as much as any other and Mediafed have built Europe's largest network of RSS feed publishers which allow us to seed premium advertising in relevant feeds for agencies across Europe.

De Tijd bevindt zich bij Mediafed in goed gezelschap. Andere klanten zijn bijvoorbeeld BBC, Guardian, Le Monde, VNU, IDG en Axel Springer.

Door het aanbieden van content via RSS feeds komen lezers van RSS-feeds niet meer langs op sites waar klassieke reclame getoond wordt. Vermoedelijk proberen krantenjongens door het plaatsen van advertenties in RSS feeds een extra inkomstenbron aan te boren. Of het sop de kool waard is (met andere woorden zullen RSS feedlezers vaak genoeg klikken op de publiciteit) valt nog af te wachten. Ik zit er alvast niet op te wachten.

Ik heb nog een schoonheidsfoutje vastgesteld. Bij Bloglines is het niet mogelijk te klikken op de icoontjes "Mail artikel" en "Bookmark", wat bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij Google Reader en Netvibes wel mogelijk is. Vermoedelijk heeft dit eerder met Bloglines te maken.

Technorati : - -

Related Posts with Thumbnails