B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

24 juli 2008

Metatale

Metatale zegt van zichzelf dat het een innovatieve analysetool is om de invloedrijke gebruikers van sociale media bloot te leggen. In de praktijk staat Metatale bekend als de producent van de lijst van de 100 meest invloedrijke Vlaamse blogs. Een eerste versie van deze lijst kwam er in april 2007 (zie ook dit bvlg bericht). De eerste update volgde in het najaar van 2007 (ook besproken in een bvlg bericht).

Zonder dat er ruchtbaarheid aan gegeven werd door de initiatiefnemers is er ondertussen een nieuwe versie van de lijst van de 100 meest invloedrijke Vlaamse blogs (gedateerd 2008-07-18). Waar dit blog in de eerste twee versies op de vijfde plaats stond, bekleedt dit blog nu de zesde plaats. De vijf blogs die hoger gerangschikt staan zijn niet van de minste. Een heleboel andere blogs staan (veel) lager, eigenlijk tot mijn verbazing : zattevrienden, netlash, pietel, blogologie, ...


Het metatale-algoritme voor het berekenen van de invloed is niet vrijgegeven. Het blijft bijgevolg een zwarte doos. Onduidelijk is bijvoorbeeld wat invloed is en hoe het bepaald wordt (welke blogs/sites worden hiervoor opgevolgd). De lijst van de 100 meest invloedrijke Vlaamse blogs is een mix van Engelstalige en Nederlandstalige blogs. De blog van Peter Forret met berichten enkel in het Engels, blog.forret.com, is veel minder actief in vergelijking met pakweg twee jaar terug, vaak enkel berichten met delicious links. Bovendien krijgen de berichten veel minder reacties ten opzichte van vroeger. Peter Forret zijn blog houdt nog steeds stand op op plaats 10. De zeer actieve Leuvense stadsblog leuven.blogt.be ontbreekt dan weer.

Een RSS feed met de rangschikking zou wel handig zijn om evolutie op te volgen. Een globale lijst zou een eerste stap kunnen zijn, een RSS feed per blog zou natuurlijk nog interesanter zijn ...

Mijn conclusie is dat Metatale een leuk instrument is (zeker als je eigen blog hoog scoort). De transparantie kan echter beter. De grote vraag blijft de bruikbaarheid van de lijst - wie heeft er behoefte aan Metatale en wie ligt er wakker van de resultaten.

Technorati : - -

5 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 26 juli, 2008 12:27, de volgende bedenking ...

On top of that: toen ik vroeg waar mijn blog uitging, kreeg ik het antwoord dat er nog naar gezocht werd. Als je via het widget-ding mijn url ingeeft, komt er ook telkens op dat het aan de database werd toegevoegd. Tot nu toe nog weinig van gemerkt dus.
Niet echt waterdicht dat spul.

 
Anonymous Anoniem had op 27 juli, 2008 11:01, de volgende bedenking ...

Net zoals Joke heb ik ook al geprobeerd mijn status op te vragen. Helaas pindakaas, telkens de melding dat ik niét in de database zit, maar zou worden toegevoegd. Tot op heden weinig van gemerkt.

 
Anonymous Anoniem had op 28 juli, 2008 12:33, de volgende bedenking ...

En wie doet er uiteindelijk wat mee?

 
Anonymous Anoniem had op 28 juli, 2008 13:45, de volgende bedenking ...

Wat mij verbaasde, is dat de lijst eigenlijk maar flauwtjes lijkt.

Een aantal van de blogs die er op staan, worden al lang niet meer geupdated, wat ze voor mij minder relevant zou moeten maken.

Anderzijds zit mijn blog er wel tussen, terwijl ik heel specifiek probeer te schrijven. Het is dan ook raar om mezelf zo hoog te zien in een algemene index.

Zou het Belgische bloglandschap dan zo schraal zijn, of is er iets mis met het algoritme van Metatale?

Wat denken jullie?

 
Anonymous Anoniem had op 06 augustus, 2008 09:10, de volgende bedenking ...

Wat mij verbaast is dat er nog zoveel menssen denken dat daar een fatsoenlijk algoritme achter zit :-)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails