B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 januari 2008

Vlaanderen - Nederland

In de voorbije vakatnieperiode heb ik enkele dagen in Nederland doorgebracht. Bij het bekijken van de televisieprogramma's van de Nederlandse omroepen kreeg ik een ver van mijn bed gevoel. De presentatoren, de vedetten, de artiesten in de muziekprogramma's zeiden mij absoluut niets. Toen ik nog thuis bij mijn ouders vertoefde keek ik vaak naar de Nederlandse zenders (toen nog enkel Nederland 1 en 2). Toen waren de presentatoren, de vedetten en de artiesten in Nederland absoluut geen onbekenden voor de meeste Vlamingen. Door de komst van de commerciële zenders, zowel in Vlaanderen (VTM en VT4) als in Nederland (RTL, SBS, Veronica, …), zijn de grote namen van de "staatsomroepen" uitgezwermd naar de commerciële zenders. Vermits deze commerciële zenders in het buitenland niet kunnen bekeken worden (want niet op de kabel) is de vertrouwdheid met het media-gebeuren aan de andere kant van de grens aanzienlijk gedaald.

Vlamingen en Nederlanders schrijven technisch gesproken dezelfde taal. Woorden en uitdrukkingen gehanteerd door Vlamingen en Nederlanders durven soms wel eens van elkaar af te wijken. De uitspraak van Vlamingen en Nederlanders van de gemeenschappelijke taal verschilt aanzienlijk. Voor verschillende gebieden, bijvoorbeeld het media-gebeuren, heb ik de indruk dat de kloof tussen de Vlamingen en Nederlanders de voorbije jaren aanzienlijk groter geworden is. Voor het internet-gebeuren merk ik een heleboel interacties telkens in de blogosfeer en twitosfeer in Vlaanderen en in Nederland, maar met relatief weinig bruggen tussen beide gemeenschappen.

Zouden we dan als Vlamingen uiteindelijk toch meer affiniteiten hebben voor onze landgenoten aan de andere kant van de taalgrens ?

PS Wie heeft er in Vlaanderen al een winkel opgemerkt die gesloten was wegens balansdag ?

Related Posts with Thumbnails