B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

03 december 2007

Spock


De naam Spock zal bij sommigen doen denken aan het personage Mister Spock in Star Trek wat oorspronkelijk een televisiereeks uit het de jaren 1960 was. Bij anderen dan weer zal de naam Spock geassocieerd worden met de kinderdokter, auteur een standaardwerk over kinderen. Sinds kort is Spock ook een social netwerking site.

Ik heb mij al een tijdje terug aangemeld - na een berichtje bij Michel. Omdat ik het ding niet zo vertrouwde gebeurde dit aanmelden met een gmail account die ik niet zo vaak gebruik. De site bekoorde mij niet zo sterk. Zodat ik Spock sindsdien niet meer bekeken heb.

Recent heb ik van een blogster (een vrouwelijke blogger, en misschien ook een blog ster) een Spock invite gekregen. En op interessante voorstellen van interessante personen ga ik steeds in (ahum). Ik probeerde opnieuw aan te loggen, maar ik wist eerst niet meer welk email adres ik hiervoor moest gebruiken. Uiteindelijk had ik het dan toch gevonden, maar het paswoord had ik natuurlijk niet meer onthouden. Spock laat toe een nieuw paswoord aan te vragen. Eerst moet je een reset van je paswoord aanvragen, waarna je een mail krijgt met een specifieke url, waar je expliciet de reset moet aanvragen. Uiteindeljik krijg je nog een mail met een automatisch gegenereerd paswoord, dat je best zo snel mogelijk vervangt.

Het probleem was dat de blogster mij een invitation gestuurd had op een email adres dat ik wel courant gebruik. Bovendien wist Spock een heleboel zaken over mij dankzij mijn Linkedin profiel. Om het nog wat moeilijker te maken was ik op Spock aangemeld in Firefox met het gmail-emailadres. De invite (voor een andere email adres) kreeg ik te zien in Internet Explorer. Het gevolg van dit alles was dat ik nu over twee Spock accounts beschik. Ik vind op Spock geen enkele bruikbare info terug hoe ik beide kan samenbrengen.


De Spock site is ook zeer verwarrend. Er staat bijvoorbeeld nergens expliciet aangeduid met welke account je aangemeld bent, wat bijvoorbeeld wel het geval is voor Bloglines of Gmail.

Ik zie bovendien weinig toegevoegde waarde voor het gebruik van Spock. Ik ben al aanwezig op meerdere social networks waaronder Facebook, Linkedin, Mybloglog en Twitter. Op al deze netwerken heb ik connecties naar andere personen. Waarom zou ik in Spock nogmaals connecties leggen naar dezelfde personen ? Bovendien biedt Spock mij geen nieuwe functionaliteiten.

Door het feit dat de term Spock al redelijk goed gekend is onder andere betekenissen is het opzoeken van berichten in de blogosfeer over Spock niet zo eenvoudig. Bekijk de resultaten van de Blogoloog maar eens. Misschien hadden de initiatiefnemers beter een andere naam moeten kiezen.

Technorati :

7 Bedenking(en) :
Blogger Pascal Van Hecke had op 04 december, 2007 01:36, de volgende bedenking ...

Ze positioneren zich niet als social network, maar als people search engine en (omdat je zelf kan beïnvloeden wat er over jou in staat) reputatiemanagement tool.

Over je mailadressen: ik vrees dat de vriendelijke vrouwelijke blogster de (volgens mij verkeerde) beslissing heeft genomen om haar Linkedin gebruikersnaam en paswoord in te vullen bij Spock. (ik heb van haar ook zo'n invite binnen denk ik).

Het Quechup verhaal all over again.

Zie meer hier.

Het perverse is overigens dat je je Linkedin-gescrapete profiel in Spock alleen maar kunt claimen door ... je Linkedin usernaam en paswoord te geven. Boycotten die handel!

 
Blogger Pascal Van Hecke had op 04 december, 2007 01:40, de volgende bedenking ...

(de invites die van het Linkedin-scrapen komen kan ik achterhalen door voor elke service een ander mailadres te hebben)

 
Blogger Pascal Van Hecke had op 04 december, 2007 01:55, de volgende bedenking ...

en nu echt de laatste comment: het agressieve spammen is vrij recent begonnen, in deze conversatie bij Smetty zie ik geen vermelding van mailtjes

 
Anonymous Anoniem had op 04 december, 2007 08:47, de volgende bedenking ...

Spock is een ramp, ik heb gisteren meer dan vijf keer moeten proberen om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna draaide het gewoon vierkant en uiteindelijk sloeg ik er niet in om mij af te melden nadat ik mijn gmail login gegevens had doorgegeven.

 
Anonymous Anoniem had op 06 december, 2007 14:04, de volgende bedenking ...

Ik ken alleen de scandinavische elektroband SPOCK.

 
Blogger Futurelab had op 08 december, 2007 15:32, de volgende bedenking ...

Na enige twijfel (alweeeeeer een network....?) ben ik toch met Spock in de weer gegaan - juist omdat ik het uiteindelijk niet als een netwerk zie, maar een aggregator van alle verschillende info die over mij online te vinden is. Mijn hoop (en natuurlijk die van de oprichters) is dat uiteindelijk als iemand mijn naam in Google intypt mijn Spock profiel, waar ik zelf kan beinvloeden wat meer of minder belangrijk is, als eerste bovenkomt, en zo betere info over mij genereert.

Het blijft natuurlijk afwachten of het gepercipieerde spammen na LinkedIn scraping (en dat in een maand dat iedereen al gek wordt van de Plaxo spam) niet al te negatief uitpakt. Maar a priori geloof ik dat dit uiteindelijk een goede service zou kunnen worden.

 
Anonymous Anoniem had op 11 december, 2007 13:32, de volgende bedenking ...

Bij mij ging het ook eerst mis: na enkele invites had ik ineens 2 accounts. Ik heb een mailtje gestuurd naar info@corp.spock.com en na een dag was het opgelost.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails