B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

30 november 2007

Viadeo

Viadeo is een social networking site ontstaan in Frankrijk. Viadeo beweert zelf 1,8 miljoen leden te hebben. Sinds kort mikt Viadeo ook op de Benelux. Het aantal leden in Belgie is niet bekend.

Viadeo was er op tijd bij voor de registratie van de URL Viadeo.be. Deze site toont initieel een Franstalige pagina. De voorkeur voor het Frans heeft ongetwijfeld te maken hebben met de herkomst van de site. Gelukkig bevat de site bovenaan de mogelijkheid om Nederlands als taal te kiezen.


De voorbije dagen kwam Viadeo in het nieuws met de waarschuwing dat werkgevers op zoek naar gegevens over sollicitanten op het internet, zodat je beter oppast welke informatie je op internet over jezelf vrijgeeft, bijvoorbeeld op social networking sites.
De Standaard : Werkgever checkt sollicitant online
Gazet van Antwerpen : Internet geeft geen fraai beeld van sollicitanten
Het Laatste Nieuws : Een op vijf werkgevers zoekt online informatie over sollicitanten

Via de site van Viadeo kan je doorklikken naar een site met de persaankondigingen van Viadeo. De persberichten zijn in verschillende talen beschikbaar, maar (nog ?) niet in het Nederlands.

Via Google vond ik een Nederlandstalig persbericht van 7 november over de lancering van Viadeo in Benelux. Dit bericht is op de Viadeo persaankondigingen site niet terug te vinden.

Ik was eigenlijk op zoek naar meer info naar aanleiding van de krantenartikels over het onderzoek van Viadeo. In de lijst van Franstalige en Engelstalige persberichten vond ik berichten terug met meer info over het onderzoek, bijvoorbeeld dit Engelstalig bericht van 28 maart 2007.

Het onderzoek blijkt uitgevoerd te zijn in maart 2007 bij 2447 volwassenen in het Verenigde Koninkrijk, door middel van een on-line enquete. De 597 managers en directeuren waarvan sprake is in de krantenartikels zijn werkzaam bij bedrijven in het Verenigd Koninkrijk met minstens 2 werknemers. Wordt er in België ook van een directeur gesproken indien er 2 werknemers zijn ?

Conclusie. Viadeo (of het communicatiebureau ingeschakeld door Viadeo) is er in geslaagd opgewarmde kost als recent onderzoek voor te stellen aan de Belgische kranten. Het is bovendien betwijfelbaar of de resultaten van het onderzoek in het Verenigd Koninkrijk zomaar kunnen veralgemeend worden naar België.

Wie heeft zich overigens reeds aangemeld bij Viadeo ?

Technorati :

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 30 november, 2007 09:09, de volgende bedenking ...

Ik heb Viadeo vorige week geprobeerd en de link op m'n about-page gezet. Je merkt al snel minpunten en pluspunten eens geregistreerd:
+ je krijgt direct een mailtje van de marketingverantwoordelijke ter verwelkoming
- het is niet zo logisch als LinkedIn (of is dit omdat ik LinkedIn meer gewoon ben)
- je kan, zonder in te loggen, geen mensen opzoeken of profielen bekijken

Ik was er niet zo enthousiast over. Ik vrees dan ook voor hen dat Viadeo in deze vorm het succes van LinkedIn moeilijk zal kunnen evenaren.

PS: is Blogger aangepast? Het ondertekenen van comments heeft een andere optie: Google-account, Annoniem, of Bijnaam (hier kan je geen aparte URL meer ingeven - jammer)

 
Blogger yab had op 30 november, 2007 11:46, de volgende bedenking ...

Ik heb mij nog niet aangemeld en ben dit ook niet van plan. Ik ben al overstag gegaan voor plaxo pulse. Dat is genoeg voor deze week. ;-)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails