B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 september 2007

Lijstjes en zo

Het was al weer een tijdje geleden dat ik nog naar de Blogium top 30 van meest gelinkte pagina's gekeken had. Ik vond er drie berichten van dit blog in terug, de drie rangschikkingen van blogs op basis van Technorati rank, voor Nederlandstalige blogs, voor Engelstalige blogs en ten slotte voor Franstalige blogs.

Het effect van het publiceren van dergelijke lijstjes is dat de eigenaars van de blogs in de rangschikkingen plots ontdekken dat er een extra link is naar hun blog, waarbij ze eens een kijkje komen nemen welke snoodaard naar hen linkt. Soms komt er dan een link terug, af en toe onder de vorm van een del.icio.us bookmark.

Op berichten met lijstjes komen meestal een aantal bedenkingen. Sommigen melden dat ze ontbreken, wat ik overigens in het bericht expliciet vroeg. Anderen laten dan weer weten dat ze de rangschikking maar niks vinden. Gelukkig zijn er af en toe ook leuke reacties.

Deze keer heeft de Nederlandstalige rangschikking overigens voor een onverwachte blogstorm gezorgd. De hoogst scorende Nederlandstalige blog bleek deze hoge score te krijgen dankzij een heleboel links van misschien wel bedenkelijke aard. Erger nog was dat het ontwerp van de blog afgekeken was van de template van Gentblogt. Het ziet er naar uit dat de plooien ondertussen gladgestreken zijn.

Wat denk ik zelf over dergelijke lijstjes ? Toen ik de eerste lijstjes via dit kanaal de wereld instuurde, was er eigenlijk zo goed als geen zicht op de Belgische blogosfeer. Wat waren de belangrijkste blogs, welke hadden de grootste waarde, naar wie werd het meest opgekeken ? Ondertussen is dit min of meer bekend, onder meer dankzij de lijstjes op dit blog via diverse criteria, dankzij de lijst van Metatale, dankzij het overzicht van blogs die deelnemen aan het Enchanté netwerk. Waar Metatale een rangschikking gepubliceerd heeft die beroep doet op meerdere criteria - die overigens niet bekend gemaakt zijn - heb ik er voor gekozen telkens lijstjes te maken op basis van één enkel criterium. De lijstjes in het verleden hebben uitgewezen dat er een groep blogs is die telkens hoog scoort, daarentegen zijn er blogs die volgens bepaalde criteria zeer hoog scoren en voor andere dan weer helemaal niet. Niet alle criteria waren overigens even serieus bedoeld, bijvoorbeeld de domain name appraisal, omvang van de HTML of de leesbaarheidsscore hadden eerder een amusementswaarde.

Zullen er in de toekomst nog nieuwe lijstjes verschijnen op dit blog ? Vermoedelijk wel. Voor zover ik het criterium zinvol en/of leuk vind en voor zover het bepalen van de score per blog relatief makkelijk te automatiseren valt. Aan de andere kant heeft het weinig zin telkens lijstjes te publiceren waar steeds dezelfde blogs in vermeld staan. Op dergelijke lijstjes zit naar mijn aanvoelen niemand op te wachten. Personen die suggesties hebben voor nieuwe criteria mogen mij dit overigens steeds laten weten - via de bedenkingen of via bvlgblog bij gmail.

Het publiceren van de laatste lijstjes heeft de populariteit van dit blog volgens Technorati overigens geen goed gedaan, de rank is inmiddels afgenomen van 170 naar 165. Via Pascal Van Hecke heb ik een site ontdekt die de evolutie van de Technorati Rank van een blog weergeeft. Hoe ver zou dit blog nog terugzakken ?

Related Posts with Thumbnails