B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

08 augustus 2007

Blog feeds

Ik ben meer dan twee weken terug uit vakantie en ik sta nog steeds achter met lezen van de blogs feeds waarop ik via Bloglines geabonneerd ben.

Bij mijn terugkomst uit vakantie was de toestand een regelrechte ramp. Veel te veel ongelezen berichten. Eerst gingen de nieuws feeds er aan. Bloglines houdt van een feed maar 200 ongelezen items bij. Na enkele dagen wordt voor de meest productieve nieuws feeds dit aantal bereikt, zodat er geen nieuwe berichten meer bijkomen. Na enkele weken zijn de 200 berichten in Bloglines dus oud nieuws. Bovendien werken de links naar de individuele berichten op de nieuwssites vaak niet meer, berichten ouder dan enkele dagen zijn vaak niet meer toegankelijk of enkel mits betaling.

Bloglines laat je toe feeds te groeperen, wat ik dan ook toepas : mijn eigen blogs, Nederlandstalige Belgische blogs, Franstalige Belgische blogs, blogs uit Nederland, nieuwsfeeds, technologie blogs, marketing blogs, blogs over corporate blogging, blogs over social networks, blogs over Twitter en nog een heleboel andere. Een rationeel ingesteld iemand zou van voor naar achter werken. Starten met de eerste groep van feeds en binnen die groep alle feeds sequentieel doornemen, vervolgens de volgende groep tot de laatste groep. Wel zo ga ik niet te werk. Ik ben eerder een grazer, een beetje hier en dan een beetje daar en vervolgens terug naar hier.

Binnen elke groep zijn er nog steeds ongelezen feeds. Hoe minder ongelezen berichten per feed, hoe groter de kans dat ik de berichten bekijk. Als ik merk dat van een feed er een heleboel ongelezen berichten zijn, dan ga ik vlug over naar een andere feed, wegens de vrees om teveel tijd te moeten besteden aan het doornemen van het grote aantal feeditems. Op die wijze wordt het probleem enkel maar uitgesteld en bovendien nog groter. Door het uitstel komen er immers meestal nog berichten bij.

Voor sommige feeds zie ik helemaal niet op tegen het aantal ongelezen berichten, van sommige auteurs wil ik zo snel mogelijk vernemen wat hij of zij te vertellen heeft. Daarentegen ben ik ook geabonneerd op de feeds van enkele bloggers waarvan ik het doornemen van hun berichten steeds uitstel. Ik zou mij beter unsubscriben op deze feeds, maar iets weerhoudt mij er van. Misschien moet dit ik dan toch maar doen, ik ben nu al geabonneerd op teveel feeds.

Ik kan het probleem van de ongelezen berichten heel makkelijk oplossen. Ofwel unsubscriben van al deze feeds, ofwel de feed aanklikken en de berichten helemaal niet lezen. Maar dan mis ik misschien interessante berichten, mooie prentjes, verwijzingen naar nieuwe trends, niet te missen tools, tips voor leuke filmpjes, … Ik zal er nog eens over moeten nadenken.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 08 augustus, 2007 12:45, de volgende bedenking ...

"Mark all as read" is wat ik in dat geval snel gebruik (Google Reader), na het lezen van de meest recente berichten.

Je moet ervan uitgaan dat je toch nooit alles kan gelezen en gezien hebben, en de echt interessante dingen zullen op de één of andere manier toch wel eens terugkomen, zodat je dan toch nog te weten komt.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails