B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

29 oktober 2006

Netwerken

Vorige week dinsdag was ik aanwezig op een avondactiviteit georganiseerd door KVIV, de Vlaamse Ingenieursvereniging. Naar aanleiding van het KVIV-jaarthema netwerken stimuleren groei nodigde Alcatel KVIV uit voor een bezoek aan hun nieuwe gebouw te Antwerpen, gevolgd door enkele presentaties over netwerken.

Een dergelijke activiteit leidt natuurlijk ook tot netwerken tussen personen. Ik ben nog een studiegenoot tegen het lijf gelopen die mij begin vorige week in Linkedin uitgenodigd had voor een connectie. We hadden daarop enkele mailtjes uitgewisseld. Ik had niet vermoed dat wij elkaar zo snel in real life zouden ontmoeten. Nadien heb ik nog drie collega's ontmoet, twee ervan had ik nooit op een activiteit met dit thema verwacht. Toevallig was ik via Technorati een blog op het spoor gekomen waar een bericht stond over een vorige KVIV activiteit in het kader van het KVIV-jaarthema. De auteur van deze blog bleek ook aanwezig te zijn. Het was natuurlijk wel makkelijk hem te herkennen, vermits zijn naam in de naam van zijn MSN Space vermeld staat en iedereen op de activiteit een naamkaartje droeg. Zijn blog is overigens best leuk om lezen, zeker als je een beeld wil krijgen van de job van een vlliegtuigpiloot.

Van de sprekers maakte Luc Beirens van de Federal Computer Crime Unit (FCCU) de meeste indruk. Hij had een duidelijk verhaal en wist dat ook zeer overtuigend te brengen (presentatie). Hij ging in op de problematiek van de te weinig beschermde thuispc's die vaak met malware besmet werden om uiteindelijk ingeschakeld werden in botnets voor het uitvoeren van allerlei cyberaanvallen. Het verhaal was eigenlijk beangstigend. Hoe kan men 100% zeker zijn dat er op een thuispc geen malware aanwezig is ? De positieve boodschap is dat de FCCU blijkbaar al goed werk levert in het opsporen en ontmantelen van botnets.

Als afsluitter nog een leuke anecdote. Bij aankomst aan het Alcatel-gebouw had Luc Beirens de ingang naar de parking niet gevonden. Daarop had hij zijn wagen even bovengronds geparkeerd. Toen hij vijf minuten later terug aan zijn wagen was, bleek zijn laptop uit zijn wagen gestolen. Blijkbaar waren de snoodaards achteraf wel tot inkeer gekomen vermits de laptop vrij snel binnengebracht werd in een bankkantoor in de buurt. Misschien hebben de snoodaards wel malware op de laptop geïnstalleerd, zodat deze laptop ook in een botnet kan ingeschakeld worden. De kans dat dit gelukt is lijkt mij vrij klein te zijn. Hopelijk had Luc Beirens de tips voor beveiliging van computers tegen diefstal op de site van de Federale Politie vooraf reeds gelezen en toegepast.

Technorati : - - - - -

Related Posts with Thumbnails