B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

06 juni 2006

What's your true color test : 3/20

True ColorIk loop weer wat achter. De test What's Your True Color is al op een aantal blogs verschenen, maar hier nog niet ...

Tickle - een site waar een heleboel dergelijke testen terug te vinden zijn - geeft de onderstaande omschrijving voor de "What's your true color" test.

Psychologists agree that colors have distinct personalities of their own. Blue is calm, red is passionate, yellow is inviting, and so on. What color is your personality? Answer a few quick questions and find out!

Een aantal vragen deden me denken aan de vragen die je terugvindt bij de bepaling van het MBTI profiel. Het belang van sommige vragen in de vragenlijst is mij echter zeer onduidelijk. Het nut ervan lijkt mij soms zelfs betwistbaar te zijn.

Ik heb de test drie keer ingevuld. De eerste keer toen ik de eerste verwijzing naar deze test opmerkte, zo'n week terug (maar ik kan mij niet meer herinneren waar ...). De drie keren heb ik min of meer dezelfde antwoorden gegeven, ik zeker niet bewust moeite gedaan om de test in de war te sturen. Toch kreeg ik drie keer een andere kleur toegewezen, één keer zwart, één keer rood, de laatste keer blauw. Het resultaat wordt bijgevolg in zeer sterke mate beïnvloed door kleine variaties in de antwoorden, de test is helemaal niet stabiel.

Voor elk van de 19 vragen wordt een nieuwe pagina getoond, telkens met een aantal advertenties. In de laatste vraag wordt expliciet naar je email adres gevraagd. Daarna verschijnt nog een pagina waar je moet aangeven of je interesse hebt voor enkele commerciële aanbiedingen. Niets aanklikken is niet toegelaten. Gelukkig volstaat ergens "No" aan te klikken om verder te gaan. Onderaan rechts is er ook een skip-button om aan de vragen te ontsnappen, maar deze is vrij klein en zeker niet duidelijk gepositioneerd. Daarna wordt er nogmaals gevraagd de resultaten van deze test naar een aantal vrienden te sturen (kwestie van nog wat meer email adressen te verzamelen), waarna je uiteindelijk je eigen resultaten kan bekijken.

Ik heb sterk de indruk dat deze test enkel maar dient om advertentie-inkomsten te genereren voor de eigenaars van de site. Bij andere sites zal dit ook wel meespelen, maar hier ligt het wel vingerdik op. Bovendien loop je een aanzienlijk risico dat je email-adres ofwel zelf door Tickle voor spam-doeleinden gebruikt wordt, ofwel doorgegeven wordt aan derden met interesse voor email adressen (alhoewel dit volgens hun privacy policy niet zou mogen).

Indien u deze test nog niet ingevuld heeft, is mijn advies "houden zo". Deze test stelt immers inhoudelijk niets voor.

Mijn beoordeling van deze test
aantal vragen : 19 (vraag 18 dient voor je naam en vraag 19 voor je email adres)
tijd voor bekomen resultaat : 5 minuten
inhoud : 0/5
gebruiksgemak van de vragenlijst : 3/5
toepasbaarheid, relevantie : 0/5
persoonlijke appreciatie : 0/5
eindscore : 3/20

Technorati : - - -

1 Bedenking(en) :
Blogger yab had op 07 juni, 2006 09:39, de volgende bedenking ...

Ha, ik vond het ook een stomme test! "Zwart", allez nu, dat pas helemaal niet bij mij!

PS: Gewoon een nep-emailadres invullen, dat heb ik ook gedaan.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails