B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

24 februari 2006

Girls and engineering

23 februari was in de VS de Introduce a Girl to Engineering Day. Dit hebben we dan gemist in België. Misschien kunnen KVIV en VIK, de beroepsverenigingen voor respectievelijk burgerlijk en industrieel ingenieurs, volgend jaar hier ook iets dergelijks opzetten. Onlangs werd overigens nog bekend dat het aantal meisjesstudenten informatica in ons land een absoluut dieptepunt bereikt heeft (De Standaard).

Google deed overigens ook mee aan de Introduce a Girl to Engineering Day, neem hier maar een kijkje. Google zal wel geen problemen hebben om vrouwelijke werknemers aan te trekken.

7 Bedenking(en) :
Blogger yab had op 24 februari, 2006 10:33, de volgende bedenking ...

Mmm, ik betwijfel toch ten zeerste dat de vrouwelijke kandidaatwerknemers bij Google de deuren platlopen. Google heeft als bedrijf een uitgesproken geek-profiel en (naar het schijnt) schrikt dit vrouwen af.

Ik heb zelf een IT-achtergrond en heb mij dus al vaak afgevraagd waarom vrouwen zo ondervertegenwoordigd zijn in de IT-sector. Ook als je gaat kijken bij de ingenieurs, is computerwetenschappen de richting met het minste vrouwen. In het Open Source wereldje is het zo mogelijk nog erger (geek factor maal honderd).

Interessante blog over vrouwen in IT.

 
Blogger Bruno Peeters had op 24 februari, 2006 11:29, de volgende bedenking ...

@yab
Ik had zo'n vermoeden dat jij zou reageren ...

Ik heb ook een IT-achtergrond, maar ik heb sinds enkele maanden bij mijn werkgever een functie buiten de IT-afdeling. Ik kom daarbij overigens nog zeer regelmatig in contact met mijn collega's bij IT.

In de eerste belangrijke vergadering die ik in mijn nieuwe functie meemaakte viel het mij op dat meer dan de helft van de aanwezigen vrouwelijk was. Dit had ik voordien nog niet meegemaakt (althans bij mijn werkgever). Bovendien zaten er een aantal best knappe en leuke meiden bij.

Hierbij wil ik zeker niet impliceren dat alle vrouwen binnen IT enkel duffe en onaantrekkelijke creaturen zouden zijn - alhoewel ik toch al enkele dergelijke prenten ben tegengekomen.

 
Anonymous Anoniem had op 24 februari, 2006 13:03, de volgende bedenking ...

Larry Summers, decaan van de Harvard-universiteit, zei begin vorig jaar dat vrouwen (gemiddeld genomen) minder goed zijn in positieve wetenschappen en wiskunde, en dat dit aangeboren (dus genetisch bepaald) is. Deze week diende Summers zijn ontslag in, onder meer door de heisa die zijn uitspraak heeft veroorzaakt.

http://www.boston.com/news/local/articles/2005/01/17/summers_remarks_on_women_draw_fire/

http://washingtontimes.com/national/20060221-104905-1426r.htm

 
Blogger Bruno Peeters had op 24 februari, 2006 14:22, de volgende bedenking ...

@Luc

Mijn inziens moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de aantrekkelijkheid van een opleiding en de aanleg voor het behalen van (goede) resultaten.

Blijkbaar komt het er op neer dat meisjes zich onvoldoende aangesproken voelen tot een IT-opleiding.

In de marketing-afdeling van het bedrijf waar ik werk zijn vrouwen bijvoorbeeld veel beter vertegenwoordigd. Misschien moet ik ze geen ongelijk geven. Er zijn misschien objectieve elementen die eerder pleiten voor een dergelijke functie : meer visibiliteit, meer tastbare resultaten, meer promotie-mogelijkheden, potentieel hogere verloning, ...

 
Anonymous Anoniem had op 25 februari, 2006 00:44, de volgende bedenking ...

Ja, het kan gerust zijn dat die objectieve elementen wel degelijk aanwezig zijn. In dat geval zal er wel een aangeboren domheid bestaan bij mannen om die objectieve elementen niet te zien :-)

 
Blogger yab had op 25 februari, 2006 17:36, de volgende bedenking ...

@bvlg: Ja, ik ben voorspelbaar...

Uhuh, tastbare resultaten in marketing? Yeah right. ;-) En ik denk dat een ingenieur over het algemeen toch wel meer verdient dan iemand in marketing, maar ik kan mij vergissen.

Ik ken persoonlijk een aantal zeer briljante vrouwen in IT functies, die zeker niet moeten onderdoen voor hun mannelijke collega's. Wat die decaan een tijdje geleden gezegd heeft, heb ik al lang geklasseerd in het vakje: niet de moeite waard om over te discussiëren. Trouwens, de opleiding licentiaat wiskunde is wél populair bij vrouwen. Dit in tegenstelling tot de opleiding licentiaat informatica.

 
Blogger Bruno Peeters had op 27 februari, 2006 20:09, de volgende bedenking ...

@yab

Jongens en meisjes moeten in eerste instantie kiezen voor de studierichting die hen ligt.

Ik heb de indruk dat jobvooruitzichten (met inbegrip van te verwachten loon) meestal slechts in beperkte mate meespelen bij de studiekeuze.

De vraag blijft dan : hoe kunnen meisjes die ongetwijfeld over capaciteiten beschikken overtuigd worden dat een IT-opleiding (en een IT-functie achteraf) best interessant is.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails