B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

05 november 2005

Tagcloud, deel 3

In twee vorige postings had ik het reeds over Tagcloud (zie deel 1 en deel 2). Ik had toen beloofd hier later op terug te komen.

Tagcloud in een posting
De tagcloud die op de RSS-feed van deze weblog gebaseerd is, kan je terugvinden op http://www.tagcloud.com/cloud/html/bvlg/default/50.

Tagcloud biedt op haar website (via de rubriek Implementation Guide) code voor het opvragen van een tagcloud via javascript. Voor deze weblog wordt dit
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="http://www.tagcloud.com/cloud/js/bvlg/default/50"></script>.

Bij blogger.com is het echter niet mogelijk javascript op te nemen in een posting. Vandaar dat ik in de vorige postings telkens een printscreen getoond heb van de betrokken tagclouds. Andere bloggers hebben ook voor deze oplossing gekozen : zie bijvoorbeeld lvb.net en Hendrik Deckers.

Tagcloud in de sidebar
In een sidebar van een weblog is het meestal wel mogelijk javascript op te nemen. Hans On Experience toont zijn tagcloud onderaan in de sidebar aan de rechterkant. [blog.forret.com] heeft voor een originele implementatie gekozen. De tagcloud wordt pas zichtbaar in de sidebar indien je een knop aanklikt.

Refresh van een tagcloud
Ik heb ervaren dat de refresh van de sleutelwoorden van een tagcloud met een zekere vertraging gebeurt. Voor de tagcloud die enkel op deze weblog gebaseerd is (http://www.tagcloud.com/cloud/html/bvlg/default/50) duurt het meestal 3 dagen vooraleer nieuwe postings in de sleutelwoorden verwerkt zijn.

Uit de gebruiksstatistieken van de RSS-feed van deze weblog bij Feedburner heb ik nog geen opvragingen van een Tagcloud-bot opgemerkt. Ofwel biedt de bot zich onder een andere naam aan, ofwel heb ik gewoon slecht of op het verkeerde ogenblik gekeken ...

Application Error
Af en toe bekom ik bij het opvragen van het detail van populaire sleutelwoorden in een tagcloud een foutboodschap :
Application Error
Oops! Looks like something didn't work out. We've logged the error and will take a look at it.

(http://www.tagcloud.com/Error.php?Message=Oops! Looks like something didn't work out. We've logged the error and will take a look at it.)

Ik gok er op dat Tagcloud problemen heeft met sleutelwoorden die in veel feeds voorkomen. De kans dat je dan de bovenstaande foutboodschap krijgt is zeer groot. Probeer maar eens het meest populaire woord uit de tagcloud van lvb.net op te vragen (http://www.tagcloud.com/tag/lvb/google/) of de term agile uit de tagcloud agileblogs, die gebaseerd is op meer dan 200 verschillende feeds (http://www.tagcloud.com/tag/agileblogs/agile/). De rekenkracht die Tagcloud ter beschikking heeft zal vermoedelijk niet dezelfde zijn als deze van bijvoorbeeld Google of Yahoo.

Conclusie
Tagcloud is een leuk speelgoedje. Het laat je toe snel de belangrijkste sleutelwoorden van één of meerdere feeds te visualiseren. Je moet er wel bijnemen dat het algoritme dat hiervoor gebruikt wordt eigenlijk Engelstalig is. De toegevoegde waarde van een tagcloud lijkt mij overigens beperkt te zijn. Bijgevolg zal er in deze weblog voorlopig geen deel 4 meer verschijnen over dit onderwerp.

Technorati tags: -

Related Posts with Thumbnails